JUL.12th Books & Reviews

Review: Wild – Cheryl Strayed (met winactie! VERLOPEN)

Vakantieboek over een fysieke en geestelijke reis

Nederland was het eerste land dat Cheryl Strayeds indrukwekkende boek Wild vertaalde, waarin de schrijfster verslag doet van haar 1700 km lange wandeltocht over het Pacific Crest Trail – en haar reis naar zichzelf. Onlangs kwam het boek uit in een hernieuwde pocketuitgave, ideaal voor in je backpack of koffer.

Books & Bubbles bespreekt het boek voor je én geeft twee exemplaren weg! Lees snel verder hoe je dit heerlijke vakantieboek kunt winnen.

Beschouwend verslag

Aangeprezen als het persbericht met ‘voor de lezers van Eten, Bidden, Beminnen’ en tja, dan heb je me eigenlijk al. Want hoewel ik mezelf graag voordoe als een fijnproever van al het literaire, staat ook Elizabeth Gilberts kroniek van de reis naar haarzelf op mijn boekenplank en lees ik het na elke break-up wel een keertje. Gewoon, zoals sommige mensen steeds dezelfde film kijken als ze ziek zijn: het is geruststellend en bekend, het spreekt je aan op een emotioneel niveau, je voelt je getroost.

En ja, ook Wild gaat over een vrouw die na traumatische gebeurtenissen op reis gaat om zichzelf te zoeken en het verleden een plekje te geven. Het is herkenbaar, het raakt, het neemt je mee op reis. Maar waar Gilbert tijdens haar reis een verslag schreef van haar spiritueel geladen ervaringen, kwam Strayeds boek pas twintig jaar na haar tocht uit. En dat merk je: ze heeft afstand van haar zesentwintigjarige zelf genomen en schrijft met de kennis van iemand die al meer heeft meegemaakt over de ervaringen van een jonge, dolende vrouw die onderweg stukjes van zichzelf vindt.

Lees hier onze recensie van Gilberts boek Big Magic.

De wanhoop, de vervreemding, de pijn

Cheryls abusive vader is uit beeld, haar moeder is overleden, met haar familie heeft ze geen contact meer en haar huwelijk is uit elkaar gevallen vanwege haar ontrouw. Ze heeft schulden, heeft haar opleiding niet afgemaakt, ze heeft net een abortus moeten ondergaan en is ternauwernood ontsnapt aan ‘planeet heroïne’, zoals ze het zelf noemt. Cheryl is, kortom, a mess. Dan valt haar oog op een wandelgids en maakt ze een beslissing die haar leven zal veranderen. Ze gaat het Pacific Crest Trail lopen, een wandelpad van Mexico naar Canada dat zich over negen bergketens uitstrekt.

Een jeugd in armoede spenderen heeft zo zijn effecten. Ook daar gaat Marlena van Julie Buntin over.

Het is veilig om te zeggen dat haar voorbereiding matig is. Haar rugzak is zo zwaar dat hij al snel wordt omgedoopt tot ‘Monster’, ze heeft niet getraind en tijdens het begin van haar tocht komt ze erachter dat ze een zinnetje uit haar wandelgids over het hoofd heeft gezien. ‘Hoe kan een boek de psychologische factoren beschrijven waarop iemand zich moet voorbereiden… de wanhoop, de vervreemding, de angst en vooral de pijn, zowel geestelijk als lichamelijk, die doordringt tot op het bot van de wilskracht van de loper. Dat zijn echt belangrijke zaken waarop men zich moet voorbereiden. Daar zijn geen woorden voor…’

Die komt ze de eerste vijf kilometer in de woestijn al tegen. En toch zet ze door. Ondanks verschroeiende hitte, de hoogste sneeuwval sinds jaren, beren, ratelslangen en uitdroging. Daarbij is de reis die ze door haar eigen geest maakt nog veel groter dan de fysieke tocht. In haar worsteling met zichzelf gaat ze door diep verdriet heen over het overlijden van haar moeder en het uiteenvallen van haar familie.

Huilend in een koffietentje

Strayed’s boek raakt je. Recensent Dwight Garner van de New York Times gaf toe tot tranen geroerd te zijn – en hij leest het liefst in koffietentjes. Door de liefdevolle manier waarop ze over die zoekende jonge vrouw schrijft, door haar rauwe eerlijkheid, door haar humor. En door haar woorden die resoneren bij iedereen die soms zelf nog een beetje zoekend is. “Totdat ik op mijn bestemming aankwam, had ik geen idee waarnaar ik op weg was.”

En dat maakt dat ik zo het vermoeden heb dat dit niet de laatste keer is dat ik dit boek zal lezen. Wellicht stoot het zelfs Eten, Bidden, Beminnen van de troon als ultiem troostboek – al zullen we daarvoor de volgende break-up moeten afwachten. Voor nu is het vooral een boek waar ik van onder de indruk ben. Door het verhaal, door de stijl, maar ook door de schrijfster die dit allemaal écht heeft meegemaakt en het zo heeft weten op te schrijven dat je naast haar loopt, elke stap van het pad.

Ook goed voor je na een stukgelopen liefde: meeblèren met break-up songs

Win een exemplaar van Wild!

Wil jij dit mooie boek straks in je reistas stoppen? Wij mogen twee exemplaren van Wild weggeven. Like Books & Bubbles op facebook (als je dat nog niet gedaan hebt) en tag iemand met wie je wel samen over het Pacific Crest Trail zou willen lopen.

Wild

Meer lezen?

#boekrecensie #Cheryl Strayed

JUL.1st Annelieke Baardslag

Vriendinnen: Cat en Marlena

Recensie: Marlena - Julie Buntin

Marlena, de debuutroman van Julie Buntin, is een coming of age story van tieners in erbarmelijke omstandigheden. In het middelpunt staan Cat en Marlena, twee meisjes die binnen no time onafscheidelijk worden. Deze intense vriendschap zal de rest van Cat’s leven beïnvloeden.

MAY.18th Sandra Deira

ikigai recensie

Recensie: Ikigai

Existentiële crisis? Of gewoonweg op zoek naar Japanse life hacks voor een langer, gelukkiger en volwaardiger leven? Héctor García en Francesc Miralles vertrokken naar het eiland Okinawa en kwamen terug met een gids waar iedereen z’n voordeel mee kan doen. Van scepticus tot zweefteef.

MAY.31st Emma Verkuijl

Boekencover Big Magic

Recensie: Big Magic

Ken je Eat, Pray, Love nog? Elizabeth Gilbert heeft niet stilgezeten na haar bestseller waarin ze zich bevrijdde uit een depressie door al etend en mediterend de wereld rond te reizen. Grote kans dat je het ofwel een vreselijk boek vond, óf dat het nog steeds ter inspiratie op je nachtkastje ligt.