FEB.7th Books & Reviews

Recensie: Ze zullen denken dat we engelen zijn – Bert Natter

Dit boek geeft op een subtiele manier gezicht aan de paradox die ons leven beheerst

Het is een veelbesproken onderwerp, op borrels, op familiegesprekken, of ’s nachts onder de dekens: wat als er ooit een aanslag komt in Nederland? Dat is precies waar Ze zullen denken dat we engelen zijn over gaat, en toch ook weer niet. En dat maakt het nu juist zo’n interessant boek.

Vanuit het vertrekpunt van onze hedendaagse grootste angst geeft dit boek een kijkje in alle andere kleinere, meer persoonlijke tragedies die uiteindelijk veel meer ons leven vormgeven en bepalen. In zekere zin geeft dit boek op een subtiele manier een gezicht aan de paradox die ons leven zo vaak beheerst. Hoeveel mensen hebben er immers vliegangst, terwijl de kans dat ze omkomen in een auto-ongeluk veel groter is?

Niet de aanslag, maar kleinere tragedies hebben de eigenlijke hoofdrol

Het boek beschrijft het verhaal van Alfred, die op de laatste mooie dag van het jaar besluit om een kopje koffie te drinken op het terras en slachtoffer wordt van een aanslag. Maar hoewel dit de meest heftige gebeurtenis van het boek is, beschrijft het nog meer het verhaal van Alfred als persoon. Het verhaal van de toevallige ontmoeting met de dame die naast hem op het terras zat ten tijde van de aanslag, en die hem daarna niet meer loslaat. Het verhaal van Alfreds omgekomen vrouw, of zijn “tweedekansbaan” als chauffeur van gehandicapte kinderen. En hoewel voor Alfred de aanslag de belangrijkste wissel lijkt te trekken op zijn leven, merk je als lezer dat de andere, veel kleinere gebeurtenissen in zijn verleden een veel belangrijkere rol spelen in de vorming van zijn karakter.

Subtiel en zonder uitroeptekens

Het boek zelf is gemakkelijk door te lezen. Het is een prettig geschreven, verhalend boek dat je zo wegleest. Het bijzondere van Ze zullen denken dat we engelen zijn is dat, op het moment dat je het weglegt, het je perspectief op de huidige maatschappij subtiel en zonder uitroeptekens toch een beetje veranderd heeft.

Het boek laat je nadenken, en laat je zien dat die belangrijkste vraag op feestjes: “Wat nu als er een aanslag komt?”, eigenlijk helemaal niet zo belangrijk is. Voor de liefhebber van makkelijk leesbare, maar verrijkende boeken is Ze zullen denken dat we engelen zijn dan ook een echte aanrader.

Ze zullen denken dat we engelen zijn – Bert Natter
€ 19,99

#Bert Natter #recensie