NOV.2nd Books & Reviews

Recensie: Ongemakkelijke mensen – Elly Biesters

Hoe het verhaal over een doodgewone jeugd je kan betoveren

Elly Biesters is journalist, programmamaker en schrijver. In augustus 2017 kwam haar roman Ongemakkelijke mensen uit. Het boek beschrijft haar jeugdjaren in het riviervissersdorp Heerewaarden (Gelderland) halverwege de jaren zeventig. In een nogal vrouwonvriendelijke omgeving moet ze haar weg vinden naar volwassenheid, waarbij ze maar weinig hulp en steun ervaart. Dat klinkt triest, en dat is het ook, en toch is het boek zeker geen tranentrekker. Sterker nog: het is onverwacht humoristisch.

Biesters vond geen uitgever, de uitgever vond Biesters

Het boek Ongemakkelijke mensen is Elly Biesters’ debuutroman. Het is ontstaan nadat Uitgeverij Lebowski een aantal artikelen van Biesters las die een vriend van haar publiceerde in een universiteitsblad. Deze artikelen werden als dusdanig veelbelovend beschouwd, dat Lebowski Biesters opzocht met de vraag of er geen boek kon komen. Als dat geen schrijversdroom is! En ik snap Lebowski wel…

Hoe het begon in een klein dorp

Deze debuutroman beschrijft Biesters’ eigen jeugd in een klein dorp, genaamd Heerewaarden (Gelderland). Ze zet al vanaf de eerste alinea de toon voor het verhaal. De lezer stapt in het jaar 1987 en maakt kennis met de opa van Biesters, die op zijn zachtst gezegd geen lieverdje is. Als een ware tiran commandeert hij zijn kleindochter vanuit zijn rolstoel tijdens een uitstapje vanuit zijn verpleeghuis. Een ieder die niet naar hem luisteren wil, scheldt hij de huid vol. Direct hier al begrijp je de titel.

Het daaropvolgende hoofdstuk voert terug naar 1977 en begint met een plattegrond van het dorp Heerewaarden, getekend door Jopie Biesters (wellicht familie van?). Naast mooi is het ook functioneel, want de lezer maakt gaandeweg het boek zo’n beetje kennis met alle bewoners van de getekende huizen.

Een ongemakkelijke jeugd

Biesters omschrijft haar jeugd die zich voornamelijk afspeelt in de Hucht, de woning van opa en oma, waar ook nog twee ooms wonen. Is ze niet in de Hucht, dan is ze thuis (waar vader, moeder, Biesters en haar zus wonen) of op school in de klas van meester Donkers.

Het wonderlijke is dat Biesters in feite een hele gewone jeugd omschrijft. Er gebeuren weinig echt verschrikkelijke dingen in haar jonge leven en toch vertelt het boek een wonderlijk, bijna onecht verhaal. Dat heeft alles te maken met de personages die erin voorkomen en hoe Biesters deze neerzet. De ongemakkelijke mensen.

Allereerst is daar natuurlijk opa, een ontzettend lompe, zelfingenomen kerel die zijn gloriejaren in de visserij niet los kan laten en te pas en te onpas het verhaal over ‘hoe je een zalm krimp slaat’ vertelt aan wie het vooral niet horen wil. Tussen al zijn lompigheid en ‘godverredommes’ door is opa niettemin aandoenlijk en weet hij ondanks alles je hart te stelen.

Daarnaast valt vooral moeder op, die de ene zenuwinzinking na de andere nabij lijkt te zijn en haar twee dochters vrijwel nooit om zich heen kan velen. Op die manier draait Biesters zo’n beetje op voor het wel en wee van haar ‘oardige’ (simpele?) zus. En dan hebben we nog de twee ooms. Oom Bart is, ondanks de dichter in hem, vooral een naar type, die kickt op dierenmishandeling en er ook niet voor terugdeinst zijn eigen moeder af te rammelen. Oom Han droomt van een showbizzcarrière, waarvan iedereen -op hijzelf na- voelt dat dat nooit gaat gebeuren.

De betovering van Biesters’ puurheidCover van het boek Ongemakkelijke mensen.

Tot ongeveer bladzij 40 (van het 250 bladzijden tellende boek) bleef ik me bewust van het feit dat ik aan het lezen was, wat op zich niet zo’n goed teken is. Ik vroeg me af wanneer er, naast alle omschrijvingen, nou echt eens iets ging gebeuren. Vrij snel daarna zat ik ineens op bladzijde 129 en was ik de tijd kwijtgeraakt. Biesters’ schrijfstijl had me betoverd en ik had al die bladzijden naast haar meegelopen door dat vreselijke kleine dorp. Het is ontzettend knap hoe Biesters de pijnlijkste details kan neerschrijven, zonder daar ook maar enigszins dramatisch over te doen. In feite vertelt ze alles observatief, zonder haar gevoel of mening daarin te vermengen en tòch ervaar je haar al lezende als een heel slim, gevoelig en dapper meisje met het hart op de juiste plek.

Een ontzettend knap boek, dat zowel ontroerend als bij tijd en wijle lachwekkend is.

Daarom zeg ik oe, Biesters, verrekte goed edoan derke!

Ongemakkelijke mensen
Elly Biesters
€ 19,99

Meer lezen?

#Elly Biesters #recensie

NOV.14th Soraya Vogelaar

Recnsie Hot mess, meisje die haar haar goed doet

Recensie: Hot mess – Lucy Vine

Lucy Vine is een freelance journalist uit Londen. Ze werd gek van alle romantische verhalen met een voorspelbaar ‘ze leefden nog lang en gelukkig’ plot. Ze besluit zelf in de pen te kruipen, met haar debuutroman Hot mess als resultaat. Een eerlijk boek dat lekker wegleest en je hardop laat lachen.