AUG.4th Books & Reviews

Recensie Leugenaar – Sarah Naughton

Never judge a book by it’s cover

Leugenaar is de debuutthriller van Sarah Naughton. Zo’n debuutthriller is altijd extra spannend. Is dit een veelbelovende schrijver in spé of laat het verhaal je teleurgesteld achter? Naughton hoort bij de eerste categorie. Ze produceert met Leugenaar een sterke psychologische thriller die je tot de laatste pagina laat smachten naar de waarheid.

Zoveel vragen

Mags heeft al jaren geen contact meer met haar familie. Tot ze op een dag een verontrustend telefoontje ontvangt over haar broer Abe. Hij ligt in coma in het ziekenhuis. Abe heeft een val van vier hoog gemaakt. De politie gelooft dat het om een zelfmoordpoging gaat.

In het ziekenhuis ontmoet Mags Jody. Een breekbare jonge vrouw die zich introduceert als de verloofde van Abe. Mags zet als echte advocate vraagtekens bij de gebeurtenissen. Heeft Abe wel zelfmoord gepleegd? Of heeft iemand hem opzettelijk over de balustrade van het trappenhuis geduwd? En als dat zo is, heeft Jody dan iets met zijn dood te maken? Of tast zijn kwetsbare verloofde net zo in het donker als Mags? Allemaal vragen die jij je als lezer waarschijnlijk ook afvraagt.

Door de val van Abe komen deze twee vrouwen samen. Beiden worden achtervolgd door demonen uit hun verleden. De één is een koelbloedige advocate uit Las Vegas, die haar pijn heeft verstopt onder een schild van onverschilligheid. De ander is een zichtbaar beschadigd hoopje ellende aan het bed van haar verloofde. Als lezer voel je de rauwe pijn die de personages met zich meedragen.

Duister web van mysteries

Leugenaar begint met een aantal anonieme verhaallijnen, waardoor je gelijk in een duister web van mysteries wordt gezogen. Wie zijn deze personages? Welke rol spelen ze in het boek? Alle drie de verhaallijnen laten je met veel onbeantwoorde vragen achter. Maar de laatste dringt tot diep in je botten door. Je voelt direct de rillingen over je rug lopen door het begin van deze hartverscheurende flashbacks.

Daarna begint het verhaal zich te ontwikkelen door de ogen van drie verschillende hoofdpersonages: Mags, Jody en Mira. Mira woont net als Jody en Abe in de oude kerk die nu als appartementencomplex fungeert. Samen met haar man is zij uit Albanië gevlucht. Weet de hoogzwangere vrouw, die bang is voor haar eigen man, meer van het ongeluk? Heeft zij iets gezien of gehoord op de avond van de val?

Ontbrekende puzzelstukjes

Naughton slaagt erin om je elke keer te laten denken dat je nu toch écht weet wat er is gebeurd; eindelijk kun je de puzzelstukjes in elkaar zetten. Maar dan komt er een plottwist en blijken je verdenkingen op een dood spoor te zitten, en word je weer een hele andere kant opgeslingerd.

Als lezer weet je dat geen één van de vertellers écht betrouwbaar is. Je weet dan ook niet wie je moet geloven. Je weet zelfs niet van wie de destructieve flashbacks zijn totdat je al ver in het verhaal bent. Ik dacht dat ik wist van wie ze waren, maar uiteindelijk bleek ik het bij het verkeerde eind te hebben. Daardoor kreeg ik ook een vertekend beeld van de personages.

Onbehagelijk gevoel

Onbehagelijk gevoel door de buurt en de kerk.

Naughton geeft een goede beschrijving van de troosteloosheid die de bewoners moeten voelen in de achterstandswijk waarin het appartementencomplex zich bevindt. Alle mensen in de buurt worden geterroriseerd door een bende jongeren. Waardoor ook jij voelt dat je ‘m moet knijpen als de zon ondergaat. Je voelt de spanning in je buik omhoog komen als iemand nog wel op straat is. Ren naar de deur, zeg je tegen het personage.

Daarnaast spat de wanhoop en het onbehagelijke gevoel van de tekst. Een gevoel dat zich doortrekt naar de oude kerk waarin een bedrukkende sfeer hangt. In dit appartementencomplex zijn alle mensen op elkaar gepropt. Mensen met psychische aandoeningen, junks en vluchtelingen. Allemaal mensen met problemen en zonder vooruitzicht op een betere toekomst. Op deze plek kun je niemand vertrouwen, omdat iedereen voor z’n eigen hachje strijdt. Of bang is om in de problemen te komen, en die hebben ze al genoeg.

Marlena, de debuutroman van Julie Buntin, laat zien hoe makkelijk tieners in erbarmelijke omstandigheden kunnen afglijden in de wereld van drank- en drugsmisbruik.

Pijnlijke triggers

Als je het slachtoffer bent geweest van kindermisbruik of seksueel geweld dan kunnen sommige scènes waarschijnlijk verborgen herinneringen triggeren. Sommige stukken zijn namelijk zó uitgediept en beeldend beschreven, dat je maag ervan omdraait en je hart breekt.

Zonder al te veel te verklappen, snijdt Naughton nog een paar zeer heftig onderwerpen aan: victim blaming en het stigma dat om mensen met een psychische aandoening en slachtoffers van seksueel geweld hangt. Naughton laat je duidelijk zien hoe dit werkt en als je het leest denk je: shit, ze heeft gelijk. Dan begrijp je ook wat de ondertitel van het boek betekent:

“Niemand gelooft leugenaars. Ook niet als ze de waarheid spreken.”

Opgelucht gevoel

Je wordt zo door het plot gegrepen dat je het boek niet meer kunt wegleggen. Je móet weten wat er gebeurd is. Wees dan ook niet verbaasd als je het boek in een weekend hebt uitgelezen – als je niets anders te doen hebt of als je besluit dat je liever het boek uitleest voordat je ook maar iets anders gaat doen.

Om na de laatste pagina het boek met weemoed en tegelijkertijd een opgelucht gevoel neer te leggen. Mystery solved.

Leugenaar – Sarah Naughton
€17,50

#boekrecensie #sarah naughton

JUL.1st Annelieke Baardslag

Vriendinnen: Cat en Marlena

Recensie: Marlena - Julie Buntin

Marlena, de debuutroman van Julie Buntin, is een coming of age story van tieners in erbarmelijke omstandigheden. In het middelpunt staan Cat en Marlena, twee meisjes die binnen no time onafscheidelijk worden. Deze intense vriendschap zal de rest van Cat’s leven beïnvloeden.

MAY.31st Emma Verkuijl

Boekencover Big Magic

Recensie: Big Magic

Ken je Eat, Pray, Love nog? Elizabeth Gilbert heeft niet stilgezeten na haar bestseller waarin ze zich bevrijdde uit een depressie door al etend en mediterend de wereld rond te reizen. Grote kans dat je het ofwel een vreselijk boek vond, óf dat het nog steeds ter inspiratie op je nachtkastje ligt.