DEC.19th Books & Reviews

Recensie: Kolja – Arthur Japin

Het origineel oplossen van Russische raadsels

“Willen wij verder komen, dan móéten wij elkaar in de ziel kijken. Onze eerste strijd zal dus niet over horen gaan, maar over zien.” – Modest Iljitsj Tsjaikovski (Kolja, p.60)

Kolja

Kolja, het nieuwe boek van Arthur Japin, gaat over de dove jongen Kolja, die door de gebroeders Modest en Pjotr Iljitsj Tsjaikovski wordt opgevoed. Het lukt hen zelfs om hem te leren spreken. De band tussen de broers en de jongen is hecht en wordt versterkt doordat ze alle drie homoseksueel zijn. Dit was heel lastig in de plaats en tijd, waarin het boek zich afspeelt: het Rusland van de 19e eeuw. Wanneer Pjotr, de beroemde componist,  op mysterieuze wijze overlijdt, twijfelt Kolja meteen aan de doodsoorzaak. Japin geeft het verhaal weer vanuit Modests aantekeningen over het opgroeien van Kolja, die worden afgewisseld met Kolja´s ervaringen gedurende de drie dagen tussen de dood van Tsjaikovski en zijn staatsbegrafenis.

Schitterende gebreken

Japin is één van mijn lievelingsschrijvers en Kolja is het vijfde boek dat ik van hem heb gelezen. Daarom had ik een aantal verwachtingen van dit boek. Japin behandelt vaak personen met ‘schitterende gebreken’. Dit zijn personen die eigenlijk van hun gebrek een voordeel maken en daarmee een voorsprong krijgen in het leven. Ditmaal komt Kolja door zijn gebreken achter de werkelijke doodsoorzaak van Tsjaikovski. Iemand die doof is kan toch ‘horen’ door te liplezen, maar moet dan eigenlijk nog dertig procent van iemands verhaal raden: een dove is daarom altijd bezig met het oplossen van raadsels.

“Hoe doe je dat? Hoe werkt dat, bladmuziek verklanken in je hoofd? Hoe stel je je iets voor waarvan je het geluid niet kent? Hoe luister je naar een stem die je nooit gehoord hebt?” – passage uit Kolja, p.62.

Beeldspraak

Zoals verwacht is het boek erg vlot geschreven met mooie dialogen, en nodigt het uit om verder te lezen. Je zal dan ook niet ‘lang’ over dit boek doen. Japin kiest zijn woorden bijna poëtisch. Je kunt zijn passages vaak uit de context van het boek halen en ze opvatten als een levensles. Door het lezen van Kolja kan ik nu bijvoorbeeld het leven van een persoon, die doofstom wordt geboren, beter begrijpen. Zo kreeg ik in het boek een beter beeld van Kolja doordat er een bruggetje werd gelegd tussen het componeren van muziek en het leren spreken door iemand die doof is.

Historische Roman

De boeken van Japin zijn vaak op de werkelijkheid gebaseerd. Het onderwerp ontstaat bij toeval. Japin vergelijkt het vinden van een onderwerp voor zijn romans met verliefd worden: “Je weet niet wanneer het komt en ineens slaat het toe”. Ditmaal was Japin een artikel aan het lezen over de overleden Britse toneelschrijver Peter Schaffer, toen dit onderwerp zich aan hem opdrong. Kolja is gebaseerd op aantekeningen van Modest en op veel research door de schrijver. Het boek is een combinatie van dit onderzoek en fantasie geworden.

ZoektochtCover van het boek Kolja van Arthur Japin.

Kortom, Kolja is een vlotte historische roman die goed aansluit in de reeks romans van Arthur Japin. Zoals gebruikelijk ontstaat inzicht in het leven van historische figuren, dit keer in de omgeving van Pjotr Tsjaikovski. Het verloop van dit boek is nu detective-achtig: een zoektocht naar de waarheid.

Wie zou niet willen meedoen aan de zoektocht naar de werkelijke reden waarom een groot componist als Tsjaikovski is overleden?

Kolja – Arthur Japin
€ 22,50