DEC.6th Books & Reviews

Recensie: Het beste wat we hebben – Griet Op de Beeck

Een dramatisch boek beschreven in tegeltjeswijsheden

Van de debuutroman van de Vlaamse Griet Op de Beeck, Vele hemels boven de zevende, werden al meer dan 260.000 exemplaren verkocht en het verhaal is inmiddels ook verfilmd. Het beste wat we hebben is het eerste deel van een trilogie waarin het onderwerp incest een centrale rol speelt. Zo’n zwaar onderwerp maakt het natuurlijk een dramatisch boek om te lezen – maar wel een boek dat gelezen moet worden.

Een nieuw levensdoel

In het boek volgen we de ommezwaai in het leven van Lucas. Nadat hij jarenlang rechter is geweest, rent hij van de ene op de andere dag de rechtszaal uit. Zijn leven beklemt hem. Omdat het radicaal anders moet, besluit hij bij een beruchte zelfmoordbrug een huis te kopen. Met zijn aanwezigheid op de brug geeft hij vorm aan zijn nieuwe levensdoel, namelijk het redden van mensenlevens. Het wordt zijn persoonlijke doel om mensen die ontredderd zijn en van de brug willen springen te weerhouden.

Schrijnende verhalen en zware onderwerpen

Tijdens het verhaal maken we kennis met allerlei mensen die zichzelf van het leven willen beroven. Hun verhalen zijn onderscheidend, maar allen schrijnend. Ook is duidelijk merkbaar waar het verhaal op af stevent. De slechte relatie tussen Lucas en zijn ouders wordt dusdanig beschreven dat de uitkomst van een vreselijke jeugd geen verrassende is. Dat het om incest blijkt te draaien, maakt het verhaal heel zwaar – ook al wordt dit onderwerp redelijk laat in het boek daadwerkelijk benoemd.

Gebaseerd op eigen ervaringen?

Als ik me ergens aan het einde van het boek verdiep in het verhaal en de achtergrond, blijkt Griet Op de Beeck in de media haar verhaal te hebben gedaan over haar eigen misbruik. Dit plaatst het verhaal van het boek toch in een ander daglicht. Zeker omdat aan het einde van het boek vooral de mening van de omgeving belangrijk blijkt, met zinnen als: “Precies daar zit het probleem, he, dat mensen blijkbaar vinden dat ge u moet generen, dat zoiets niet hardop mag.” Of de vraag: “En hoe reageerden de buren? Die zullen dat toch raar hebben gevonden, opeens iemand aan hun deur met zo’n verhaal.”

Blijkt uit het laatste gedeelte van het boek dat dit het proces is waar een slachtoffer van misbruik vooral mee te maken heeft?

Poëtische schrijfstijl en tegeltjeswijsheden

De schrijfstijl van Op de Beeck is net als in haar eerdere boeken vaak bijna poëtisch. Als lezer kijk je voortdurend mee in het hoofd en de gedachten van de hoofdpersoon. De complexheid van een mens en zijn gedachten worden daarmee belicht. Ook wordt benadrukt dat een leven van schijn niet vol te houden is. Meerdere uitspraken zouden het goed doen op een tegeltje zoals: ‘Verdriet liep voor hem uit als een hond die zelf de weg weet.’ en ‘Misschien snijdt eenzaamheid als je bij mensen bent dieper dan alleen zijn waar geen misverstand over bestaat.’ In sommige zinnen lijken zoveel boodschappen te schuilen, dat je ze meer dan een keer moet lezen. Soms raakt het boek daarmee de psychologie aan en lijken passages ook goed te passen binnen een zelfhulpboek.

Een boek met een boodschap

In Het beste wat we hebben worden zware thema’s en onderwerpen belicht vanuit een invalshoek die niet direct de meest voor de hand liggende lijkt. Het boek kent vele duidelijke, maar ook subtiele levenslessen. Al met al is dit een boek dat gelezen móet worden, omdat dit soort verhalen het daglicht niet kunnen verdragen. Inzicht en begrip worden afgedwongen, en dat is waarschijnlijk het hoofddoel van Het beste wat we hebben.

Het beste wat we hebben – Griet Op de Beeck
€22,50

#Griet op de Beeck #recensie

NOV.14th Soraya Vogelaar

Recnsie Hot mess, meisje die haar haar goed doet

Recensie: Hot mess – Lucy Vine

Lucy Vine is een freelance journalist uit Londen. Ze werd gek van alle romantische verhalen met een voorspelbaar ‘ze leefden nog lang en gelukkig’ plot. Ze besluit zelf in de pen te kruipen, met haar debuutroman Hot mess als resultaat. Een eerlijk boek dat lekker wegleest en je hardop laat lachen.