SEP.12th Books & Reviews

Recensie: Hallo witte mensen – Anousha Nzume

Anousha Nzume is actrice, theatermaker, presentator, activist, publicist, maakt deel uit van een podcast en zo veel meer. Ze weet in Hallo witte mensen op confronterende, frustrerende, ontroerende, humoristische maar ook omarmende wijze alledaags racisme aan te kaarten, en uit te leggen. Vragen die velen niet durven of willen stellen, worden beantwoord. Onderwerpen die normaliter niet, of niet genoeg, worden aangekaart, bespreekt ze openhartig. Dat betekent vragen en onderwerpen als: institutioneel racisme, zwarte piet, witte complimenten en wit privilege.

Nieuwe culturele groep om te bekijken

Nzume neemt je bij de hand, en helpt je door het boek heen. Letterlijk, want in het boek zijn ook handige praktische tips te vinden voor in bepaalde situaties. Zo wordt er in het eerste hoofdstuk (‘Witheid. Kleur leren zien’) als tip aan mensen van kleur gegeven om op zoek te gaan naar representatieve rolmodellen. Naar iemand met de hoofdrol waarmee jij je kunt identificeren. Een uniek, complex personage dat geen stereotype is. Dat het lastig zal zijn deze te vinden, maar ze er wel zijn.

De witte lezer krijgt handvaten om de stof beter te kunnen begrijpen en plaatsen. Om het meer te kunnen voelen door extra vragen, oefeningen en begrippen tussendoor. En om te weten wat ze met dit (nieuwe) ongemakkelijke gevoel kan doen.

Op deze laatste lezer is het boek gericht. Dit als tegenwicht tegen boeken waarin normaliter de “spannende” of “barbaarse” cultuur van een “andere” groep geobserveerd en onderzocht. In Hallo witte mensen wordt juist de Westerse cultuur met bijbehorende gewoontes onderzocht, omschreven en aangehaald. Met hopelijk zelfreflectie, erkenning en gelijkheid als uitkomst.

Gedachte-experiment met Peter

Omdat onderwerpen over onder andere de kleur wit, wit privilege, witte complimenten, omgekeerd racisme en institutioneel racisme voor velen lastig te bevatten zijn, geeft Nzume heerlijk diverse anekdotes om het beter te kunnen begrijpen. Er komt ook regelmatig een gedachte-experiment voorbij waarin je je moet inleven in Peter. Peter maakt van alles mee, wat indirect te maken heeft met het onderwerp van het hoofdstuk.

Nzume gebruikt quotes van zowel beroemdheden als onbekenden om haar punt te maken. Lees vooral eens het citaat van comedian Aamer Rahman over omgekeerd racisme, die een grote indruk heeft gemaakt op mij persoonlijk. Of check ‘m hieronder:

Daarnaast wijst ze de lezer op interessante onderzoeken, boeken, artikelen en videomateriaal voor ieder die dieper in het onderwerp wil duiken.

Nzume zorgt tijdens het lezen voor comfort

Nzume deelt openhartig een aantal van haar persoonlijke ervaringen. Hierdoor voel je je meer met haar verbonden tijdens het lezen. Je leert haar door deze gedeelde ervaringen beetje bij beetje kennen. Ze maakt je van dingen bewust. Ze drukt je met je neus op de feiten, stelt je gerust en helpt je wanneer het allemaal iets te snel gaat. Ze weet raad met de gevoelens van ongemak, woede, verdriet die je tegen zult komen. Want ja, dit boek is ongemakkelijk voor de witte lezer. Gelukkig voelt het soms bijna alsof ze bij je is om je echt het boek door te helpen.

Verrijking die iedereen verdient

Met dit boek zet Nzume een belangrijke stap in de goeie richting naar een gelijkwaardige samenleving. Het is toegankelijk geschreven en bevat meer dan genoeg persoonlijke, humoristische en feitelijke elementen die ervoor zorgen dat je wilt blijven lezen. Anderzijds kan het ook erg confronterend en pijnlijk zijn, waardoor je het af en toe gefrustreerd en geëmotioneerd zal wegleggen.

Het is een belangrijke eye-opener die iedereen zou moeten lezen. Het boek dient voor mij dan ook als een soort gids over racisme. Met vragen en antwoorden die beide partijen hebben en op een begrijpelijke manier voor beiden worden beantwoord.

Hopelijk kunnen we na een dergelijke verrijking vaker en inhoudelijker het gesprek aangaan over racisme in Nederland.

Hallo witte mensen – Anousha Nzume
€ 14,95

Meer recensies lezen?

#mustread #recensie

SEP.19th Annelieke Baardslag

boeken voor op je nachtkastje

6 boeken voor op je nachtkastje

Voor het slapengaan wil jij nog even lezen om je hoofd leeg te maken. Je wilt even in een andere wereld verdwijnen, met een fijne quote in slaap doezelen of even onbedaarlijk lachen. Zodat je de volgende dag weer met een fris en fijn gevoel aan je dag begint. Deze boeken helpen je daarbij.

MAY.31st Emma Verkuijl

Boekencover Big Magic

Recensie: Big Magic

Ken je Eat, Pray, Love nog? Elizabeth Gilbert heeft niet stilgezeten na haar bestseller waarin ze zich bevrijdde uit een depressie door al etend en mediterend de wereld rond te reizen. Grote kans dat je het ofwel een vreselijk boek vond, óf dat het nog steeds ter inspiratie op je nachtkastje ligt.