JAN.24th Books & Reviews

Recensie: De acht bergen – Paolo Cognetti

Een bijzondere reis op grote hoogte

Met De acht bergen, brak Cognetti definitief door als schrijver in Italië. Zijn boek werd met diverse prestigieuze prijzen bekroond. De bergen spelen (zoals de titel al doet vermoeden) een hoofdrol in dit verhaal over vriendschap, familie en levensbepalende keuzes.

Levensbepalende keuzes

In het boek volgen we het leven van Pietro, een elfjarige jongen uit Milaan. Zijn ouders delen een eindeloze liefde voor de bergen. Ondanks deze liefde leven ze een stads bestaan. Totdat ze besluiten de zomers met hun zoon door te brengen in een huisje in de bergen. Zijn vader lijkt zijn levensdoel in de bergen te hervinden en ook zijn moeder bloeit op. Pietro raakt bevriend met Bruno die op de berg koeien verzorgt. Samen trekken ze door de bergen en verlaten bergdorpen tijdens eindeloze wandelingen. De vriendschap lijkt tegen alles bestand.

Ingewikkelde familieverhoudingen

Het boek is ingedeeld in drie delen waarbij grote sprongen in de tijd gemaakt worden. Dit laat de lezer soms achter met onopgeloste kwesties en onbeantwoorde vragen. De moeizame relatie tussen Pietro en zijn vader is de rode draad van het verhaal en krijgt telkens een andere lading. Hij creëert letterlijk en figuurlijk steeds meer afstand tussen hem, zijn ouders en de geliefde bergen. Vanwege het plotseling overlijden van zijn vader en diens testament, keert Pietro na jaren terug naar de bergen. Zelfs na de dood van zijn vader probeert Pietro hem doorgronden. Maar kun je iemand ooit écht doorgronden?

Puzzelstukjes

Na zijn terugkeer gaat Pietro op zoek naar het verleden dat verscholen lijkt  in de bergen. Zo vertelde zijn moeder Pietro na al die jaren over het begin van haar relatie met zijn vader, waardoor Pietro ineens iets begrijpt wat zijn vader hem ooit op de berg vertelde. “Hij zei het zo: dat de zomer herinneringen net zo uitwist als ze sneeuw doet smelten, maar dat de gletsjer de sneeuw is van winters uit het verleden, een herinnering aan een winter die niet vergeten wil worden. Nu begreep ik pas waar hij het over had.” Voor zijn vader was er die ene berg waar hij niet naar terug wilde keren, en ook in Pietro’s leven zou die berg ontstaan.

Een reis in een boekDe acht bergen van Paolo Cognetti

Tijdens het lezen van het boek was ik zelf een aantal dagen in de Oostenrijkse bergen. De beschrijving van de natuur en de landschappen in het boek werden daardoor voor mij nog tastbaarder. Maar ook zonder berglandschap waan je je door de gedetailleerde beschrijvingen, op grote hoogte in de Italiaanse Alpen. Met je eigen portie inlevingsvermogen ben je daadwerkelijk onderdeel van het leven op de berg.

Door het verhaal krijg je niet alleen respect voor de natuur maar ook meer inzicht in het totaal andere leven van mensen en de keuzes die zij maken. De één verlaat zijn geboortegrond nooit, terwijl de ander over de wereld reist om vervolgens thuis te komen. De vraag blijft: Wie zal meer hebben geleerd, hij die de tocht langs de acht bergen heeft gemaakt of hij die de top van de hoogste berg heeft bereikt?

Ik kan alleen maar hopen dat er nog mensen zoals Bruno en Pietro hoog in de bergen wonen.

De acht bergen – Paulo Cognetti
€ 19,99

#Paulo Cognetti #recensie

NOV.14th Soraya Vogelaar

Recnsie Hot mess, meisje die haar haar goed doet

Recensie: Hot mess – Lucy Vine

Lucy Vine is een freelance journalist uit Londen. Ze werd gek van alle romantische verhalen met een voorspelbaar ‘ze leefden nog lang en gelukkig’ plot. Ze besluit zelf in de pen te kruipen, met haar debuutroman Hot mess als resultaat. Een eerlijk boek dat lekker wegleest en je hardop laat lachen.