OKT.13th Books & Reviews

Recensie: Dankboek – Ernst-Jan Pfauth

Gestroomlijnd boek dat je meteen aan het werk zet

Een zelfhulpboek, geschreven door zelfhulpboekenexpert en Correspondentuitgever Ernst-Jan Pfauth? Een tegengeluid in de huidige prestatiemaatschappij? Ondersteund door persoonlijke ervaringen en wetenschappelijk onderzoek, vrij van zweverigheid maar wel mét de belofte voor een gelukkiger leven? Kom maar bij mama!

Tenminste, dat was wat ik dacht toen ik voor het eerst over dit boek las. Toen ik het in huis kreeg, was ik echter lichtelijk teleurgesteld. Er zat een raar, half stofomslag omheen en driekwart van het boek was zo goed als leeg. Ja, je leest het goed. Het grootste deel van het Dankboek bestaat uit invulpagina’s waar je zelf op moet schrijven waar je dankbaar voor bent.

Daad van verzet tegen de prestatiemaatschappij

Mijn teleurstelling verdween snel toen ik begon te lezen. Want Pfauth schiet meteen recht in zijn doel en raakt me in hetgeen waar ik al een tijdje mee bezig ben. Ik heb het hier over de constante druk om te presteren, om mezelf te verbeteren en te voldoen aan zelfopgelegde verwachtingen. Pfauths woorden deden me opgelucht ademhalen. Ik ben níet de enige die al moe wordt als ik na het opstaan al mijn berichtjes heb gecheckt. Die zo weinig geluksgevoel ervaart bij het behalen van successen omdat ik alweer bezig ben met wat er nog meer kan. Die zich altijd vergelijkt met anderen die ergens beter in zijn dan ik.

Ernst-Jan Pfauth worstelde met deze en meer effecten van de hedendaagse prestatiemaatschappij. Hij kwam na uitgebreid onderzoek tot de conclusie dat we veel beter kunnen streven naar dagelijkse voldoening in plaats van constante verbetering van onszelf. In andere woorden: ons richten op de betekenis van de dingen die we doen, in plaats van hun eventuele beloning.

Zelf aan de slag

Hiervoor heeft hij vier strategieën ontwikkeld, die hij bespreekt in het boek. Zo raadt hij aan te genieten van het proces van werken, hobby’s en projecten (in plaats van alleen resultaatgericht te zijn). Ook pleit hij voor het op zoek gaan naar de flow (een opperste staat van concentratie) en voldoening halen uit het helpen van anderen. Als laatste en belangrijkste: actief beoefenen van dankbaarheid.

En daar dient het tweede deel (de overige driekwart) van het boek dus voor. Elke dag is er ruimte om drie zaken op te schrijven waar je dankbaar voor bent, inclusief motivatie. Gooi het vreemde stofomslag in de prullenbak en het boek verandert in een subtiele hybride tussen zelfhulpboek en dagboek, dat mooi op je nachtkastje past.

Gestroomlijnd boek Dankboek omslag

En eigenlijk is het wel fijn dat het beschreven gedeelte van het boek zo klein is. Het is overzichtelijk, geconcentreerd en ontdaan van alle fluff die de meeste zelfhulpboeken meebrengen. Veel van dat soort boeken hebben aan de grondslag namelijk een simpel idee, maar niemand betaalt € 20,- voor een simpel idee. Dus vullen schrijvers hun boeken op met voorbeelden, herhalingen en meer van zulks. Niks mis mee, van herhaling blijft een idee vaak beter hangen. Maar het is verfrissend om zo snel tot de kern gebracht te worden. Hierdoor komen Pfauths zinnen beter aan. Een greep uit wat ik onderstreept heb:

• “Alleen de gedachte dat we [op de vraag hoe het met ons gaat] ‘rustig’ zouden zeggen – doen we er dan nog wel toe?”
  • “Als het leven één grote wedstrijd is, zien we anderen óf als concurrenten die verslagen moeten worden, óf als hulpmiddelen om zelf hogerop te komen.”
  • “Als je schrijven als oefening ziet, en niet als manier om succesvol auteur te worden, dan is de kans groter dat je een steeds betere schrijver wordt en haal je uit het schrijven zélf ook al veel plezier.”

Het zijn deze ‘o ja!’-momentjes die het boek de moeite waard maken. Zo veel inzichten die ik eigenlijk al wel had verworven, maar om een of andere reden nog niet toepas in mijn leven. Het Dankboek is dan ook niet een boek dat in de kast verdwijnt, maar dat ik nog een paar keer zal herlezen om mezelf van de waarheid ervan te doordringen.

Ik ben al begonnen

Trouwens, het verdwijnt sowieso niet de kast in, want ik sleep het dagelijks met me mee om in te vullen waar ik dankbaar voor ben in het leven. Jawel, ik ben begonnen met de invuloefening. Tot nu toe heeft het me geholpen met het dagelijks stilstaan bij wat er eigenlijk zo bijzonder is in mijn leven – vaak de kleinste dingetjes. En dat geeft best veel rust en geluk.

Dankboek – Ernst-Jan Pfauth
De Correspondent
€ 20,-