JAN.10th Books & Reviews

Recensie: Bonbons als ontbijt – Pamela Moore

Old Hollywood glamour met een behoorlijk donker realistisch randje

Rijke tieners, veel drank en luxe feestjes: het lijkt het recept voor iedere doorsnee tienerdrama. Bonbons als ontbijt is toch anders. Het werd namelijk geschreven in de jaren 50 en de hoofdpersoon worstelt met haar mentale gezondheid. Het speelt zich af in een tijd waarin er nog geen diagnose bestaat voor een bipolaire stoornis. Een boek dat in 1956 uitkwam en al behoorlijk veel stof deed opwaaien, maar nu nog steeds relevant is.

Het leven van schrijfster Pamela Moore

Het is niet voor niets dat dit boek naar de keel grijpt. Het is niet een autobiografie, maar later blijkt dat Pamela Moore zelf een bipolaire stoornis had. Ze schrijft Bonbons als ontbijt op haar zeventiende. Het wordt meteen een bestseller, waarna ze nog andere boeken schreef die het succes niet evenaren. Haar leven eindigt helaas tragisch: op haar 26e pleegt ze zelfmoord.

Bonbons als ontbijt

Courtney Farrel is verliefd is op haar lerares van de kostschool. Als ze door problemen op de kostschool wordt weggestuurd, moet ze terug naar haar moeder. Terug naar een wild leven tussen Hollywoodacteurs. Haar moeder is een werkloze Hollywoodactrice die om elf uur martini’s drinkt en daarna pas gaat ontbijten. Courtney wil niet omgaan met mensen van haar leeftijd en blijft liever bij volwassenen. Bij hen voelt ze zich wel thuis. Het zorgt ervoor dat ze op haar vijftiende relaties aangaat met mannen die om meerdere redenen niet goed voor haar zijn.

Wanneer Courtneys vriendin Janet weer terugkeert in haar leven slaat dit om. Ze gaan uit met rijke studenten, drinken veel en gaan van het ene feest naar het andere. Dankzij Janet ontmoet ze Anthony, een jongen bij wie ze zich beter kan openstellen. Maar als blijkt dat er bij Janet meer mis is, verandert alles voor Courtney.

Uiteenlopende emoties

Tijdens het lezen van het boek is het soms moeilijk om Courtneys’ gedachten te volgen. Tegelijkertijd laat dit de hoogstwaarschijnlijke bipolaire stoornis zien. Je merkt als lezer dat Courtneys’ emoties moeiteloos van het ene naar het andere uiterste gaan. Het ene moment voelt ze zich gelukkig, het volgende eenzaam en wil ze eindeloos slapen. Tijdens onschuldige gesprekken barst ze plotseling in woede uit.

“Haar lichaam kon ze vertrouwen. Haar hoofd was een stuk verraderlijker. Haar hoofd sliep als haar lichaam wilde leven. Haar hoofd verdwaalde in dagdromen en dwong haar tot slapen zonder dat ze moe was. Soms haatte ze haar hoofd.”

Geen antwoord op bipolaire stoornis

Het blijft in de lucht hangen dat er ‘iets’ aan de hand is met Courtney. Dat is het grote mysterie. Zo wordt er niet verteld wat de precieze aanleiding is dat ze een tijdje in een kliniek verblijft. Je krijgt net als de andere karakters wel delen mee van haar gemoedstoestand maar niet de details. Er is geen antwoord op. Wat eigenlijk heel logisch is, aangezien er in die tijd geen medische kennis over was.Recensie Bonbons als ontbijt

“De ijzerpillen hielpen niets en het excessieve slapen werd erger naarmate de zomervakantie dichterbij kwam. Dokter Reismann wist wel dat de pillen niet zouden helpen. Zoals hij die avond aan tafel tegen zijn vrouw zei: ‘Waarom zou dat kind niet slapen als ze niets heeft om wakker voor te blijven?’”

Een andere tijdsgeest

Het boek geeft je als lezer een weg naar een ander tijdperk. Het opvallendste is wel hoeveel er gerookt wordt en genipt wordt aan martini’s en wodka. De ondergeschikte rol van de vrouwen is duidelijk door fysiek geweld. Maar ook de manier waarop een jonge vrouw als lustobject wordt gezien, komt vaak naar voren. Homoseksualiteit wordt besproken, maar er wordt in die tijd natuurlijk heel anders naar gekeken dan nu. Daarnaast komen ook andere heftige tijdloze thema’s als depressiviteit, zelfbeschadiging en zelfmoord voorbij.

Maar tegelijkertijd zit er ook dat herkenbare van coming of age verhalen in; namelijk de zoektocht van de hoofdpersoon Courtney naar zichzelf, haar seksualiteit en haar leven als adolescent. Ook al is het boek al ruim zestig jaar geleden geschreven, de thema’s zijn nog steeds heel relevant en zetten je aan het denken.

Bonbons als ontbijt – Pamela Moore
€19,95

#Pamela Moore #recensie

MAY.31st Nicole Ramsaran

Recensie: Dubio – Karin de Roos

Recensie: Dubio – Karin de Roos

Karin de Roos studeerde Historie en Kunstwetenschappen aan de Erasmus Universiteit. Haar liefde voor de middeleeuwen heeft ze al van jongs af aan. In haar romandebuut Dubio beschrijft ze de bijzondere connectie tussen het verleden en het heden. Ze brengt je helemaal terug naar de 11e eeuw.