JUL.29th Books & Reviews

7 boeken voor een motivatieboost

Inspiratie om het beste uit jezelf te halen

Dit zijn geen zelfhulpboeken die je aan zullen raden eens even lekker me-time te nemen en met de Flow in een bubbelbad te gaan zitten. Nee, deze boeken geven je een schop onder je kont om jezelf tot grotere hoogten te brengen. Geschreven door vrouwen die het gemaakt hebben, voor vrouwen die daar willen komen.

Lean in – Sheryl Sandberg

COO van Facebook, voormalig vice president van Google en allround powerwoman Sheryl Sandberg geeft in haar boek Lean in een helder beeld van vrouwen op de werkvloer en in de maatschappij. Het is grappig en inspirerend dankzij de persoonlijke anekdotes, maar daar laat ze het niet bij: Sandberg heeft met haar boek een gedegen onderzoek geschreven over hoe je als vrouw een carrière kunt bouwen in een mannenwereld (want laten we eerlijk zijn: dat is het helaas nog steeds). Zo schrijft ze heel oprecht over hoe wij als vrouwen nog steeds het liefst aardig gevonden willen worden, en hoe dat ons belemmert in onze ontwikkeling.

Bestel het boek hier.

#girlboss – Sophia Amoruso

“I have three pieces of advice I want you to remember: Don’t ever grow up. Don’t become a bore. Don’t let The Man get to you. OK? Cool. Then let’s do this.” Aldus Nasty Gal CEO Sophia Amoruso. Haar boek geeft een inkijkje in haar wereld, van winkeldiefstallen in haar tienerjaren naar het managen van een miljoenenbedrijf nog voor haar dertigste. Onderweg krijg je inzicht in what it takes om succesvol te worden. Niet hoe populair je was op de middelbare school of welke opleiding je gedaan hebt doen ertoe, maar hoe goed je naar je instincten luistert en hoe hard je werkt om te bereiken wat je wilt.

Bestel het boek hier.

Een bericht gedeeld door Belen Limón (@belenlimon_) op

You are badass – Jen Sincero

Laat jij je wel eens tegenhouden door wat andere mensen van je zouden kunnen denken? Of heb je wel eens iets gedaan omdat dat was wat je ‘zou moeten’ doen? You are badass schudt je even goed wakker. Jen Sincero helpt je te zoeken naar welke saboterende gedachten je tegenhouden om het beste uit jezelf te halen, je angsten voorbij te streven en eindelijk eens grote, spannende stappen te zetten. Als het goed is ben je na het lezen van dit boek een stuk dichterbij het inrichten van jouw ideale leven.

Bestel het boek hier.

Big Magic – Elizabeth Gilbert

Als dit boek je niet inspireert om creatief bezig te gaan, dan weet ik het ook niet meer. Elizabeth Gilbert – je weet wel, van break-up bible Eat Pray Love – laat je aan de hand van anekdotes uit haar eigen leven en dat van vrienden zien dat het vooral uitmaakt hoe hard je werkt en hoeveel plezier je beleeft aan creativiteit, niet aan hoe goed het eindresultaat is. Of het nu gaat om schilderen, schrijven, dichten of kunstschaatsen.

Bestel het boek hier.

Een bericht gedeeld door Holly 🌿 (@merakionmymind) op

Year of yes – Shonda Rhimes

Wie had gedacht dat de bedenker van personages als Grey’s Anatomy’s Christina Yang zelf introvert zou zijn? Toch is het zo. Zo erg dat ze de kans om Obama te ontmoeten liet lopen en paniekaanvallen kreeg voor grote interviews. Hier moest iets aan veranderen, vond ze, dus besloot ze een jaar lang op alles ‘ja’ te zeggen. Een wonderlijk, inspirerend jaar dat haar leven veranderde. In haar boek moedigt Rhimes je aan om hetzelfde te doen: vaker ja zeggen tegen het leven.

Bestel het boek hier.

Yes please – Amy Poehler

Één van de grappigste vrouwen van het moment is zonder twijfel Amy Poehler. En dat niet alleen, ze is ook nog intelligent, feministisch zonder dat het irritant wordt en bezig aan een fantastische carrière. In haar memoir geeft ze je adviezen over de liefde, het leven, hoe je moet omgaan met dat stemmetje in je hoofd dat zegt dat je dingen niet verdient en hoe je je carrière moet behandelen (“like a bad boyfriend”).

Bestel het boek hier.

Een bericht gedeeld door LGBTloveislove (@lgbtisequallove) op

On top – Anna Nooshin

Self-made NSMBL oprichter Anna Nooshin kwam op zevenjarige leeftijd als Iraanse vluchtelinge naar Nederland. Inmiddels heeft ze het gemaakt. In haar boek vertelt ze haar levensverhaal maar inspireert ze ook iedereen die droomt van een succesvolle carrière. Zeker voor vrouwen die zelfstandig (willen) ondernemen is het boek een eye-opener. Om het te maken moet je regels breken en kun je niet zorgen dat iedereen je aardig vindt, iets wat wij vrouwen meestal lastig vinden. On top motiveert je om daar overheen te stappen en er vol voor te gaan.

Bestel het boek hier.

Meer lezen?

#mustread

SEP.19th Annelieke Baardslag

boeken voor op je nachtkastje

6 boeken voor op je nachtkastje

Voor het slapengaan wil jij nog even lezen om je hoofd leeg te maken. Je wilt even in een andere wereld verdwijnen, met een fijne quote in slaap doezelen of even onbedaarlijk lachen. Zodat je de volgende dag weer met een fris en fijn gevoel aan je dag begint. Deze boeken helpen je daarbij.

MAY.31st Emma Verkuijl

Boekencover Big Magic

Recensie: Big Magic

Ken je Eat, Pray, Love nog? Elizabeth Gilbert heeft niet stilgezeten na haar bestseller waarin ze zich bevrijdde uit een depressie door al etend en mediterend de wereld rond te reizen. Grote kans dat je het ofwel een vreselijk boek vond, óf dat het nog steeds ter inspiratie op je nachtkastje ligt.

FEB.23rd Kristin Pater

Naamloos - Pepijn Lanen

Het brein achter de Nederlandse rapformatie De Jeugd van Tegenwoordig; Faberyayo heeft onder zijn eigen naam; Pepijn Lanen een roman geschreven genaamd Naamloos. Met Naamloos heeft hij voor mij definitief zijn stempel gedrukt op de Nederlandse literatuur geschreven door rappers.